Kdyby mi někdo ještě minulý týden řekl, že nejnovějším gastronomickým zážitkem v českém obchodním centru OC Haná bude “gyros nudle a šváb”, myslel bych si, že jde o koncept futuristické restaurace, která chce předběhnout dobu a vsadila na hmyz jako ekologický superprotein. Jenže ne, podle tvrzení jednoho návštěvníka měla realita mnohem méně trendy atmosféru a více připomínala moment, kdy vám jídlo od Pandy zhnusilo celý den.

Dotyčný, který podle vlastních slov vystudoval hotelovou školu a v gastronomii pracoval, byl z “přílohy navíc” pochopitelně rozhořčený. A dá se mu divit? Když si člověk objedná gyros nudle, obvykle očekává maso, nudle, zeleninu, možná trochu sezamu… Ale málokdo si k tomu přeje i malou nohatou potvoru.
Samotný zákazník to popsal civilně, ale zřetelně: ano, chyby se mohou stát. Ano, nikdo není dokonalý. Ano, vlas v polévce nebo špatně propláchnutý salát je věc nepříjemná, ale stále v kategorii lidských omylů. Jenže šváb? To prý není ani omyl, ani nedopatření, ale už spíše vizitka provozního pořádku (či spíš nepořádku). A pravděpodobně také něco, co by žádná kuchyně nechtěla vidět ani v katalogu škůdců, natož ve výdejním pultu.
Zákazník, který celou věc zveřejnil, k tomu dodává, že podle hygieniků prý finanční pokuty nebývají příliš účinné a že jediná skutečně účinná “sanitace” restaurace je špatná reklama.

Špatná reklama – nová forma deratizace?
Je pravda, že žádné zařízení nechce, aby se jeho jméno stalo internetovým memem, v němž hraje hlavní roli šváb s nudlemi kolem pasu. Sociální sítě jsou dnes mocnější než jakékoliv úřední razítko a navíc levnější.
Ano, špatná publicita může být paradoxně tím nejlepším hygienickým nástrojem, který veřejnost má.

Kde je hranice mezi omylem a problémem?
Každý provoz se může dopustit nedostatku. Gastronomie není laboratorní prostředí a chyba se může stát. Ale všichni víme, že existuje rozdíl mezi lidským omylem a selháním systému. Zákazník, který situaci popsal, velmi věcně připomněl právě toto: provozovna má odpovědnost. Nejen za chuť jídla, ale i za hygienu, bezpečnost a celkový standard.
Pokud tedy někdo najde ve svém obědě nezvaného člena živočišné říše, není to “jen nehoda”. Je to signál. Ať už slabý, nebo hlasitý, každopádně signál, který si žádá reakci.
Každý provoz má příležitost takový incident napravit, poučit se a ukázat, že bere věc vážně. A zákazníci mají právo o tom mluvit otevřeně. Pokud to pomůže změnit situaci k lepšímu, pak i tak nepříjemná zkušenost nakonec může sehrát svou roli.



